HomeTeknikDärför är telefonförsäljning dåligt

Därför är telefonförsäljning dåligt

Du har med största sannolikhet blivit uppringd flera gånger om från okända nummer som hävdar att de kan lösa alla dina problem så länge du köper deras produkter eller tjänster. 75 % av den svenska befolkningen anser att telefonförsäljning borde vara förbjudet, och det är inte för intet.

Just telefonförsäljning är ett stort störningsmoment i vardagen, och i många fall använder sig försäljarna av diverse knep och lögner för att locka dig in i abonnemang med bindningstid. När allt kommer till kritan finns det därför en lång rad skäl till att arbete med telefonförsäljning bör undvikas, och vi ska in den här artikeln utveckla påståendet: Därför är telefonförsäljning dåligt.

Oärliga taktiker

En stor nackdel med telefonförsäljare är deras påträngande attityd. De använder gärna taktiker i stil med ”Det är nu eller aldrig!”. Att du behöver lite betänketid eller att du ska återkomma senare sätter käppar i hjulet för försäljaren, och många gånger försöker de därför att övertala dig att omedelbart skriva på ett avtal.

Det är heller inte ovanligt att telefonförsäljare riktar sig mot de mer sårbara individerna i samhället: seniorer, folk i svåra ekonomiska sitsar och de som lätt svindlas av bedragare. De lovar guld och gröna skogar så länge du ingår i deras avtal – där enbart det finstilta lyfter fram den långa bindningstiden eller de dyra extrakostnaderna. Därför är telefonförsäljning dåligt.

System med automatisering

För att förenkla processen av att nå så många potentiella kunder som möjligt använder sig telefonförsäljare av olika automatiserade system. Systemen letar genom telefonnummerdatabaser för att sortera bort nummer som inte längre används. När maskinen gör en stor del av arbetet ser det till så att försäljarna kan komma åt fler individer än någonsin. Därför är telefonförsäljning dåligt. I takt med teknikens utveckling kommer vi snart att märka hur telefonförsäljning bara blir mer påträngande.

Nackdelarna med att jobba som telefonförsäljare

Det är inte endast mottagaren som lider av negativa konsekvenser av telefonförsäljning, utan även de som arbetar inom branschen. Att jobba som telefonförsäljare är mycket krävande, och de anställda kan behöva stor mental styrka för att klara av de dagliga utmaningarna.

Inte nog med att de alltid måste vara energiska och utåtriktade åtta timmar om dagen, utan de måste också leva med vetskapen om att de utnyttjar sårbara individer. Då många tycker illa om telefonförsäljning tvingas försäljaren även att vid åtskilda tillfällen motta verbala hot och utskällningar. Därför är telefonförsäljning dåligt – inte bara för dig, utan även för själva säljaren.

Varning för dessa nummer:

  • 075-101 67 95
  • 073-471 22 29
  • 075-101 22 72
  • 075-101 78 35
  • 075-101 67 21
  • 075-101 28 36
  • 075-101 68 96
  • 075-101 46 78
  • 075-101 39 57
  • 075-101 68 13
  • 075-101 42 30
  • 075-101 55 64
  • 075-101 42 11
  • 075-101 68 03
RELATERADE ARTIKLAR

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Mest populär

Senaste kommentarerna